Kuluneet iskunvaimentimet aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia
Katsastuksen yhteydessä iskunvaimentimen kunto mitataan ja selvästi vialliset iskunvaimentimet kehoitetaan vaihtamaan. Iskunvaimentimet kuluvat vähitellen. 100 000 kilometriä ajetut iskunvaimentimet eivät ole uuden veroiset, vaikka niitä ei vielä katsastuksessa hylätäkään. Viallinen tai huonokuntoinen iskunvaimennin on myös turvallisuusriski, sillä mikäli rengas ei pysy kunnolla kiinni tiessä, se ei myöskään reagoi jarrutukseen.
Iskunvaimentajien toimimattomuus vaikuttaa suoraan myös renkaiden epätasaiseen kulumiseen sekä aiheuttaa vahinkoa pakoputken osille ja jousitukselle. Siksi suosittelemme, että iskunvaimentimet vaihdetaan viimeistään, kun autolla on ajettu 100 000 kilometriä. Jos autoa kuormataan raskaasti, esim. asuntovaunua vedettäessä, kuluvat vaimentimet vaihtokuntoon jo aikaisemmin.
Auton jouset kuluvat huomaamatta, silloinkin kun autolla ei ajeta. Usein heikentyneistä ajo-ominaisuuksista syytetään pelkästään iskunvaimentimia, kuitenkin kuluneet jouset ovat yhtälailla syylliset huonontuneisiin ajo-ominaisuuksiin.
Jousien vaihtotarve havaitaan usein vasta kun katsastuksessa havaitaan katkennut jousi. Jousien käyttöikä kulkee käsikädessä iskunvaimentimien kanssa. Huonokuntoiset jouset kuluttavat iskunvaimentimet nopeasti loppuun ja päinvastoin. Jos jousia ei vaihdeta iskunvaimentimien vaihdon yhteydessä, lyhenee uusien iskunvaimentimen käyttöikä huomattavasti. Kun jouset vaihdetaan yhdessä iskunvaimentimien kanssa, jää jousien vaihtotyön osuus hyvin pieneksi.
Iskuvaimentimien vaihdoin yhteydessä on syytä samalla tarkistaa niiden liittyvien kumiheloja, laakeroirointien ja suojakumien kunto. Kuluneet ja rikkoontuneet on syytä vaihtaa samalla, kun auto muutenkin työn alla. Näin tulee säästöä asennuskustannuksissa, ja remonttia ei tarvitse tehdä heti uudelleen.
Mistä tiedän, että iskunvaimentimet tulee vaihtaa?
Autosi muuttaa herkästi ajosuuntaa ja lähtee helposti sivuluisuun, renkaat kuluvat epätasaisesti ja silmämääräisissä tarkasteluissa olet havainnut runsaasti vuotoja. Jousitus lyö pohjaan ajaessasi epätasaisella alustalla ja ohjattavuus kärsii. Jos tämä kuulostaa tutulta ja olet päätellyt, ettei autosi suoranainen hypähtely johdu ajamisen riemusta, on viimeistään aika vaihtaa iskunvaimentajat. Voit testata iskunvaimentimia myös ajamalla hitaasti samalla jarrua pumpaten. Jos auton korin heilahtelu voimistuu, iskunvaimentimet vaativat uusimista.